Thijs Merks

Gastvrije merkenbouwer

Thijs Merks (Maastricht, 1966) is een hotelman anno nu. Zijn hart klopt gastvrijheid en zijn hoofd is scherp gericht op het uitbouwen van hotelmerken. Zijn gehele carrière heeft hij als manager, interim-manager en directeur posities vervuld waarin de uitdagingen groot zijn en hij het tij positief heeft weten te keren. Excellente service speelt een centrale rol, in een prettige cultuur – voor en achter de schermen -, hotels worden via renovaties up to standard gebracht en meer.

Beleid veranderen tot financieel succes

foto thijs merksOp 27-jarige leeftijd geeft Merks – na zijn opleiding aan de hoge hotelschool Maastricht – als Director of Operations leiding aan 60 mensen en begeleidt hij de bouw en totale renovatie van het Amsterdamse hotelrestaurant de Roode Leeuw (****). Vervolgens maakt hij als 29-jarige General Manager het Grand Hotel De l’Empereur (****) verkoopgereed. Dit is slechts het begin, want hierop bekleedt Merks verschillende functies bij Accor hotels (bekend van o.m. Ibis, Novotel en Mercure) waarmee hij zijn pad naar ‘change manager’ verder plaveit. Van Controller groeit hij achtereenvolgens uit tot IT-manager, Inkoopdirecteur en Directeur Development & Special Projects. Hij leert alle processen in de grote hotellerie kennen. Als hij 36 is, is hij Director of Operations van Mercure Hotels, Novotel en Ibis Hotels Nederland. Met deze schat aan ervaring gaat hij op zoek naar volgende uitdagingen.

Gastvrijheid levert overal op

Nadat Merks in 2004 bouwt aan de positionering van het fitnessconcern David Lloyd in de Benelux treedt hij in 2006 in dienst bij Autogrill Group Nederland/AC Restaurants & Hotels waar hij de functie van Operationeel Directeur bekleedt. Naast het aansturen van verschillende afdelingen legt Merks zich in deze periode ook toe op (concept) ontwikkeling en reorganisatie naar een klant- en omzetgedreven bedrijf. In dienst van Postillion Hotels is hij verantwoordelijk voor het opzetten van de nieuwe organisatie na de verkoop door Accor. Daarnaast worden er 3 hotels onder zijn leiding op tijd en binnen budget verbouwd. Daarnaast worden er diverse nieuwe (service )concepten geïntroduceerd en is Postillion Hotels de eerste hotelketen waar vergaderzalen direct online kunnen worden gereserveerd.

Onder zijn verantwoordelijkheid wint het team van Postillion Hotel Utrecht Bunnik 2 jaar op rij de titel ‘Congres Locatie van het jaar’ (2012 en 2013) en wint het team van Postillion Hotel Deventer de Dutch Hotel Award (2013)

Als Interim-en Projectmanager verzorgt hij verschillende trajecten voor onder meer Accor Hotels, David Lloyd Leisure en Laurus NV/Super de Boer. Thijs Merks licht toe: “Door mijn hele loopbaan heen heb ik het fascinerend gevonden om diep in een bedrijf te duiken en te achterhalen wat er beter kan. Heel vaak wordt er naar oplossingen van continue besparingen gekeken, maar dat kan het voorbestaan op termijn ondermijnen. Natuurlijk zijn slim financieel management en verstandige inkoop cruciaal, maar de mensfactor is doorslaggevend.”

Reacties zijn uitgeschakeld.